در شرط تنصیف اموال یا نصف دارایی، آقا باید در زمان طلاق خانم، با تحقق شرایطی تا نصف اموال خود را به نام خانم درآورد. شرایط، مقدار و چگونگی تحقق آن در ادامه به طور کامل بررسی میشود.

بررسی شرط تنصیف اموال به عنوان یکی از شروط ضمن عقد نکاح

فائزه مجردیان-خبرنگار تحریریه جوان قدس: شرط تنصیف دارایی به عنوان یکی از شرایط مندرج در سند های ازدواج، نیازمند آگاهی صحیح اعم از شرایط تحقق، مقدار انتقال و .. می باشد. باور عامیانه مردم در خصوص شرط نصف شدن اموال بعد از ازدواج و یا به هنگام طلاق، از یک طرف سبب ترس آقایان و از طرف دیگر پافشاری خانم ها و در نتیجه بروز اختلافات جدی قبل از ازدواج شده است. در صورتی که این شرط هم مانند سایر شروط دارای شرایط و ضوابط خاصی است و به این راحتی نمی شود از آن سواستفاده کرد. در سند های ازدواج، این شرط تحت عنوان شرایط ضمن عقد یا عقد خارج لازم ذکر شده است که قبل از امضا نیازمند مطالعه می باشد، زیرا  عدم مطالعه و آگاهی آقا در هنگام امضا کردن سند ازدواج، سبب از بین رفتن این شرط نمی شود به این دلیل که پذیرفتن چنین شرطی الزامی نیست و با توافق طرفین صورت می گیرد.

چه زمانی شرط تنصیف دارایی محقق میشود؟

این شرط هم مانند سایر شروط، برای تحقق نیازمند وجود شرایط خاصی است و نمی شود هر زمان که خانم خواست تحقق پیدا کند.

-این شرط تنها زمانی تحقق پیدا میکند که بین زن و شوهر طلاق اتفاق بیفتد. بنابراین مادامی که طلاقی صورت نگرفته خانم نمی تواند تقاضای نصف شدن اموال را داشته باشد. علاوه برآن، این شرط فقط مختص ازدواج دائم است و ازدواج موقت را شامل نمی شود.

-برای تحقق این شرط باید حتما آقا اقدام به درخواست طلاق کرده باشد؛ در نتیجه اگر خانم تقاضای طلاق داشته باشد حتی با دلایل موجه، نمی تواند تقاضای درخواست نصف شدن اموال را بدهد. این وضعیت در زمانی که طلاق به صورت توافقی صورت بگیرد هم به همین شکل است و امکان تنصیف اموال وجود ندارد.

-نکته مهم دیگر این است که این شرط تنها شامل اموالی است که در دوران زوجیت توسط آقا به دست آمده و شامل اموالی که قبل از ازدواج در تملک آقا بوده، نمی شود. به طور مثال اگر اموالی در دوره عقد بدست آورده یا ارثی به وی رسیده است برای خود آقا می باشد و شامل شرط مذکور نمی شود. لذا نگرانی از این بابت نداشته باشید.

- و در آخر اینکه اموال باید در زمان درخواست موجود باشد. بنابراین اگر در دوران زوجیت اموالی بدست آمده و به هر دلیلی اعم از بخشش، مفقودی و .. از بین رفته باشد شامل تنصیف نمی شود.

شرط تنصیف اموال یا شرط تنصیف تا نصف اموال

ممکن است ابتدا از این شرط راحت بگذرید و با دقت عبارت را نخوانید، اما با کمی تامل متوجه می‌شوید که عبارت شرط "تنصیف تا نصف اموال" به دلیل وجود "تا" با عبارت تنصیف اموال بار معنایی متفاوتی دارد و به این معناست که مرد می‌تواند فقط تا نصف اموال و دارایی هایش را به نام همسرش بزند.  به عبارتی می‌تواند حتی کمتر از نصف اموال هم توافق کنند یا دادگاه در این خصوص تصمیم بگیرد. بنابراین "عبارت تنصیف اموال" با "تنصیف تا نصف اموال" دارای آثار حقوقی متفاوت است و شرط تنصیف تا نصف اموال صرفا به معنای نصف کردن اموال نیست و میتواند از این میزان کمتر باشد.

آیا ممکن است اجرای شرط تنصیف تا نصف اموال با مشکل مواجه شود؟

به طور کلی یکی از دلایلی که سبب می‌شود شرط انتقال تا نصف دارایی اجرا نشود، عدم مطالبه خانم‌هاست. این عدم مطالبه در بسیاری از موارد به دلیل نداشتن آگاهی از حق و حقوق ضمن ازدواج صورت می‌گیرد. علاوه بر آن مشکلات اجرائی که وجود دارد و عدم اطلاع از دارایی‌های همسر، از دیگر مواردی است که سبب اجرا نشدن انتقال تا نصف دارایی‌ها می‌شود.

در بعضی از موارد هم آقا پس از مطلع شدن از درخواست همسرش مبنی بر تنصیف اموال، از دعوای طلاق خود انصراف می‌دهد. در این صورت چون درخواست طلاق از سمت آقا منحل شده امکان درخواست تنصیف تا نصف دارایی وجود ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.